0
Στις 16 Δεκεμβρίου το ειδησεογραφικό δίκτυο Bloomberg δημοσίευσε εκτενές ρεπορτάζ με θέμα τη διείσδυση του «βαλκανικού καρτέλ» στη ναυτιλιακή εταιρεία-κολοσσό MSC. 

Στο επίκεντρο της δημοσιογραφικής έρευνας βρέθηκε η υπόθεση του φορτηγού πλοίου «MSC Gayane», το οποίο εντοπίστηκε να μεταφέρει 20 τόνους κοκαΐνης από τη Λατινική Αμερική στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.

Από την έρευνα των αμερικανικών αρχών δίωξης ναρκωτικών που ακολούθησε (η κατάσχεση έγινε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ) είχε προκύψει ότι το ένα τρίτο των μελών του πληρώματος του «Gayane», κυρίως Σέρβοι και Μαυροβούνιοι, είχαν συμμετάσχει στη φόρτωση των ναρκωτικών από ταχύπλοα σκάφη, ανοικτά των ακτών της Λατινικής Αμερικής, στο φορτηγό πλοίο.

Διαβάζοντας το ρεπορτάζ του Bloomberg, αξιωματούχοι ελληνικών και ξένων υπηρεσιών δίωξης ναρκωτικών ανακάλεσαν στη μνήμη τους παρόμοια υπόθεση που εκτυλίχθηκε στην Ελλάδα το φθινόπωρο του 2020. Αφορά την κατάσχεση, σε διαμέρισμα στο κέντρο της Αθήνας, 250 κιλών κοκαΐνης που ταξίδεψαν μέσα σε κοντέινερ με μπανάνες από τη Λατινική Αμερική. Για τη συγκεκριμένη υπόθεση, δύο διαφορετικές πηγές ενημέρωσης αναφέρουν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα των ανακριτικών αρχών του Πειραιά, καθώς, όπως και στην περίπτωση του «Gayane», προέκυψαν ισχυρές ενδείξεις ότι στη φόρτωση των ναρκωτικών στο πλοίο μετείχαν μέλη του πληρώματος. Πρόκειται για φορτηγό πλοίο που ανήκει όχι στην MSC, αλλά σε αντίστοιχου μεγέθους ανταγωνίστρια ναυτιλιακή εταιρεία.

Το κύκλωμα και τα βίντεο

Στην κατάσχεση των 250 κιλών κοκαΐνης είχαν συμμετάσχει η Δίωξη Ναρκωτικών Θεσσαλονίκης και το κλιμάκιο της αμερικανικής υπηρεσίας δίωξης ναρκωτικών (DEA) στην Αθήνα. Δύο Ελληνες αστυνομικοί μάλιστα είχαν διεισδύσει στο κύκλωμα και επιτύχει τη σύλληψη Ελληνα, ο οποίος φέρεται να ήταν ο παραλήπτης της κοκαΐνης. Στο κινητό τηλέφωνό του οι αστυνομικοί είχαν εντοπίσει έξι βίντεο στα οποία απεικονίζονταν ισπανόφωνοι ναυτικοί να σπάνε με ειδικό κόφτη τη σφραγίδα ενός κοντέινερ και να φορτώνουν σε αυτό δέματα με άγνωστο περιεχόμενο – πιθανότατα κοκαΐνη. Βρέθηκε ακόμη φωτογραφία με την πλαστή σφραγίδα που τοποθέτησαν στο κοντέινερ προκειμένου να μη γίνει αντιληπτό ότι το είχαν παραβιάσει ώστε να κρύψουν τους σάκους με τα ναρκωτικά ανάμεσα στα κουτιά με τις μπανάνες.



Αρμόδιος αξιωματούχος που μίλησε στην «Κ» υπό τον όρο της ανωνυμίας ανέφερε ότι τα έξι επίμαχα βίντεο εστάλησαν στον Ελληνα παραλήπτη προκειμένου να ειδοποιηθεί ότι η φόρτωση των ναρκωτικών είχε ολοκληρωθεί. Καθώς επίσης και για να του γνωστοποιηθεί ο κωδικός του κοντέινερ μέσα στο οποίο είχαν τοποθετηθεί οι σάκοι με την κοκαΐνη. Η ίδια πηγή ενημέρωσης ανέφερε ακόμη ότι από την έρευνα των αρχών ασφαλείας των ΗΠΑ είχε διαπιστωθεί ότι το φορτηγό πλοίο, μία ώρα μετά τον απόπλου του από το λιμάνι του Εκουαδόρ, είχε ελαττώσει ταχύτητα προκειμένου να επιτρέψει στους ναυτικούς να κρύψουν τους σάκους με την κοκαΐνη στα εμπορευματοκιβώτια με τις μπανάνες.

Στο πλαίσιο της έρευνας, τα στελέχη των ελληνικών και ξένων υπηρεσιών δίωξης ναρκωτικών πραγματοποίησαν έρευνα επί της λίστας του πληρώματος, ενώ φέρεται να παρότρυναν τις ανακριτικές αρχές του Πειραιά να καλέσουν για εξηγήσεις τον κυβερνήτη και τους ναυτικούς που επέβαιναν στο πλοίο, καθώς και εκπροσώπους της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Σε έγγραφο εξάλλου που υπογράφει η προϊσταμένη του Γ΄ Τελωνείου Πειραιά, Ιωάννα Χρονοπούλου, αναφέρεται σαφώς ότι οι σφραγίδες που βρέθηκαν στο κοντέινερ ήταν πλαστές. Στο ίδιο έγγραφο γίνεται ακόμη αναφορά και στην πλοιοκτήτρια εταιρεία: «Σύμφωνα με τηλεφωνική ενημέρωση από την … (σ.σ. αναφέρεται η επωνυμία της ναυτιλιακής εταιρείας), φαίνεται στα αρχεία της ότι η σφραγίδα έχει αλλαχθεί στο λιμάνι φόρτωσης αλλά ο υπάλληλος αδυνατούσε να εξηγήσει τον λόγο…». Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ η «Κ» απευθύνθηκε στο ελληνικό γραφείο της ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία σε γραπτή δήλωσή της ανέφερε: «Δεν είμαστε σε θέση να παράσχουμε πληροφορίες για εκκρεμείς υποθέσεις ποινικής φύσεως, στις οποίες μάλιστα δεν εμπλεκόμεθα, ούτε φυσικά να τις σχολιάσουμε καθ’ οιονδήποτε τρόπο».

Η έρευνα

Στελέχη ελληνικών και ξένων υπηρεσιών δίωξης ναρκωτικών αναφέρουν ότι η έρευνα για τυχόν ανάμειξη μελών του πληρώματος στη μεταφορά των ναρκωτικών βρίσκεται σε εξέλιξη και αποδίδουν την καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή της στην αλλαγή των ανακριτών που έχουν την ευθύνη του φακέλου. Αντιθέτως, η δίκη για το σκέλος της εισαγωγής των 250 κιλών ολοκληρώθηκε πρόσφατα, με τον Ελληνα παραλήπτη να καταδικάζεται σε πολυετή ποινή κάθειρξης.

Βαλκανικό καρτέλ διείσδυσε στα πληρώματα της MSC

Το καλοκαίρι του 2019, ο εκτελεστικός διευθυντής της ναυτιλιακής MSC μετέβη στην Ουάσιγκτον για μυστική συνάντηση με αξιωματούχους των αμερικανικών διωκτικών υπηρεσιών, ενεργώντας ως εκπρόσωπος του μυστικοπαθούς 82χρονου δισεκατομμυριούχου ιδιοκτήτη της MSC, Τζιανλουίτζι Απόντε.

Το ανώτατο στέλεχος της ναυτιλιακής βρισκόταν σε αποστολή διαχείρισης κρίσης. Λίγους μήνες νωρίτερα, πράκτορες των αμερικανικών τελωνείων είχαν εντοπίσει 20 τόνους κοκαΐνης, αξίας 1 δισ. δολαρίων, στο φορτίο του πλοίου εμπορευματοκιβωτίων «Gayane», που είχε ελλιμενισθεί στη Φιλαδέλφεια, καθ’ οδόν προς το Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Η έρευνα έδειξε ότι ένα στα τρία μέλη του πληρώματος, όλοι τους υπάλληλοι της MSC, είχαν βοηθήσει στη μεταφόρτωση μεγάλων ποσοτήτων κοκαΐνης από ταχύπλοα σκάφη στο «Gayane».

Στη συζήτηση που είχε με τους Αμερικανούς τελωνειακούς, ο εκτελεστικός διευθυντής εξέφρασε την έκπληξη και τη λύπη του, υπογραμμίζοντας πόσο σοβαρά αντιμετωπίζει η οικογένεια Απόντε την ασφάλεια των φορτίων της. Σε ανακοίνωσή της τον περασμένο μήνα, η εταιρεία επεσήμανε ότι έχει ενισχύσει τα μέτρα ασφαλείας στη φόρτωση των πλοίων της και διατηρεί τη στενή συνεργασία της με τις κατά τόπους αρχές με στόχο την τήρηση της νομοθεσίας.

Οι ισχυρισμοί της εταιρείας δεν έπεισαν, όμως, τις αμερικανικές αρχές, οι οποίες δέσμευσαν το πλοίο, εκτιμώντας την αξία του στα 100 εκατ. δολάρια. Ερευνα του πρακτορείου Bloomberg αποκάλυψε ότι οι αμερικανικές αρχές παρακολουθούσαν εδώ και χρόνια τα πλοία και τα πληρώματα της MSC. Οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε πλοία της εταιρείας έδειξαν ότι η MSC είχε γίνει ορμητήριο ευρέος δικτύου διακίνησης κοκαΐνης από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη. 

Το συνδικάτο κοκαΐνης είχε διεισδύσει στην εταιρεία και είχε αποκτήσει τον έλεγχο της μισής ποσότητας κοκαΐνης που έφθανε στην Ευρώπη. «Δεν θεωρούμε ότι η MSC είναι θύμα στην υπόθεση αυτή», λέει ο πρώην ομοσπονδιακός εφέτης Ουίλιαμ Μακσουέιν, που χειρίσθηκε την υπόθεση «Gayane» μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2021. MSC και αμερικανικό κράτος βρίσκονται τώρα σε δικαστική διαμάχη, με τα αμερικανικά τελωνεία να απαιτούν 700 εκατ. δολάρια από την εταιρεία για πρόστιμα. Την ίδια στιγμή, η πολιτεία της Πενσιλβάνια προσέφυγε στην αστική δικαιοσύνη απαιτώντας την πώληση του «Gayane» και την αξιοποίηση των εσόδων για ενίσχυση δομών αντιμετώπισης της τοξικοεξάρτησης στη Φιλαδέλφεια.

Ολες οι ναυτιλιακές εταιρείες που συνδέουν τη Νότια Αμερική με την Ευρώπη κινδυνεύουν να γίνουν στόχοι εκμετάλλευσης από καρτέλ ναρκωτικών. Η MSC βρισκόταν σε ιδανική θέση, χάρη στην κυριαρχία της σε ρότες γνωστές ως «λεωφόροι της κοκαΐνης». Η εταιρεία είναι επίσης ο μεγαλύτερος εργοδότης ναυτικών από το Μαυροβούνιο, έδρα του βαλκανικού καρτέλ της κοκαΐνης. Παρότι ευρωπαϊκές αστυνομικές υπηρεσίες είχαν προειδοποιήσει εδώ και χρόνια την εταιρεία για διείσδυση των καρτέλ στα πληρώματά της, τα στελέχη της MSC επέλεξαν να μη λάβουν αποφασιστικά μέτρα. Την ίδια στιγμή στην Ευρώπη, η επιβολή προστίμων σε ναυτιλιακές εταιρείες για διακίνηση ναρκωτικών είναι ανύπαρκτη, εξασφαλίζοντας άτυπη ποινική ασυλία για τέτοιες εταιρείες.

Εκβιασμός

Σύμφωνα με την έρευνα, άνδρες του καρτέλ συνήθιζαν να πλησιάζουν μέλη πληρωμάτων από το Μαυροβούνιο, για να τους εκβιάσουν αποκαλύπτοντας ότι γνώριζαν πού διέμεναν οι οικογένειές τους και ότι αυτές θα υφίσταντο συνέπειες εάν αρνούνταν να συνεργασθούν. Εφόσον αποδέχονταν την εκβιαστική πρόταση και συναινούσαν στη μεταφορά κοκαΐνης, εξασφάλιζαν εφάπαξ αμοιβή 50.000 δολαρίων.

Διπλό φονικό στη «Βοσκοπούλα»

Mε τέσσερις δολοφονίες σε Αττική και Κέρκυρα, στο διάστημα από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2020, είχε συνδεθεί –αρχικά τουλάχιστον– η υπόθεση του «MSC Gayane» και η κατάσχεση στις ΗΠΑ των 20 τόνων κοκαΐνης. 

Πρόκειται για τις εκτελέσεις των Μαυροβουνίων Ιγκόρ Ντέντοβιτς και Στεφάν Σταμάτοβιτς, τον Ιανουάριο του 2020, στην ταβέρνα «Η Βοσκοπούλα» της Βάρης, καθώς και τους φόνους, έξι μήνες αργότερα, δύο Σέρβων σε βίλα στην Κέρκυρα. 

Τα θύματα της πρώτης από τις δύο επιθέσεις ήταν ηγετικά μέλη της εγκληματικής οργάνωσης «Σκάλιαρι», με έδρα την παραθαλάσσια πόλη Κότορ του Μαυροβουνίου και εξειδίκευση στη μεταφορά μεγάλων φορτίων κοκαΐνης από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη. 

Πληροφορίες που είχαν περιέλθει εις γνώσιν των ελληνικών και ξένων υπηρεσιών ασφαλείας ανέφεραν ότι ο Ιγκόρ Ντέντοβιτς είχε θεωρηθεί υπεύθυνος για την απώλεια των 20 τόνων κοκαΐνης που είχαν φορτωθεί στο «MSC Gayane» με προορισμό το Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Στη φόρτωση εξάλλου των ναρκωτικών στο πλοίο είχαν μετάσχει έξι άτομα, τα τέσσερα με καταγωγή από το Μαυροβούνιο. 

Σύμφωνα με αυτή την εκδοχή, το διπλό φονικό δεν ήταν άλλο από την παραδειγματική τιμωρία των δύο για την κατάσχεση του φορτίου της κόκας. Ο φάκελος της υπόθεσης παραμένει ανοικτός, με τις πληροφορίες πάντως να αναφέρουν ότι το τμήμα Δίωξης Ανθρωποκτονιών έχει εδώ και μήνες λύσει τον γρίφο της υπόθεσης. Τουλάχιστον εν μέρει… Από την προανάκριση φέρεται να έχουν προκύψει ισχυρές ενδείξεις ότι στους εκτελεστές της Βάρης συγκαταλέγονται οι δύο άνδρες που τον Ιούλιο του ίδιου έτους εντοπίστηκαν νεκροί στην Κέρκυρα. Πρόκειται για τους Σέρβους Νταμίρ Χάτζιτς και Αλαν Κόζαρ, που θεωρούνται και αυτοί μέλη της συμμορίας «Σκάλιαρι» και είχαν δολοφονηθεί σε βίλα στην περιοχή της Χαλικούνας με 29 σφαίρες. Η υπόθεση παραμένει ανοικτή, με τις πληροφορίες πάντως να αναφέρουν ότι οι αστυνομικοί της Ασφάλειας Αττικής έχουν εδώ και αρκετούς μήνες οδηγηθεί στη λύση του μυστηρίου.

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top