«Όταν δοκιμάσεις τη γεύση του ουρανού, θα κοιτάζεις για πάντα προς τα επάνω», είχε πει ο Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Αρκετούς αιώνες αργότερα, μια ομάδα οραματιστών επιστημόνων ετοιμάζει κάτι που θα αλλάξει τη ζωή μας για πάντα: Τη σύνδεση όλων των συσκευών κινητής τηλεφωνίας με το… διάστημα. Ένα δίκτυο δορυφόρων, δηλαδή, που θα καλύπτει όλη τη γη και θα παρέχει υπηρεσίες κλήσεων και διαδικτύου.
Αυτά υπόσχονται τα στελέχη της AST SpaceMobile. Η εταιρεία, με έδρα το Μίντλαντ του Τέξας -στον αεροδιαστημικό λιμένα της πόλης- έχει ήδη αρχίσει τις εκτοξεύσεις δορυφόρων οι οποίοι θα λειτουργούν ως το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του αύριο. Η ιδέα, όπως έχει εξηγήσει ο ιδρυτής και CEO της εταιρείας, Αμπέλ Αβιλάν, θα λειτουργεί όπως το GPS για την πλοήγηση. Μόνο που, καθώς θα καλύπτει «κάθε εκατοστό» της γης, η δικαιολογία «δεν έχω σήμα», θα πάψει να υφίσταται.
Πώς θα λειτουργεί το δίκτυο, το οποίο, το επόμενο εξάμηνο αναμένεται να είναι διαθέσιμο δοκιμαστικά και στην Ελλάδα; Οι δορυφόροι χαμηλής τροχιάς, θα κάνουν ό,τι και οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας από τις οποίες παίρνουμε σήμα για φωνητικές υπηρεσίες και δεδομένα στα τηλέφωνά μας. Όταν κάποιος βρίσκεται σε περιοχή που έχει χαμηλή, ή καθόλου κάλυψη από επίγειες κεραίες, δηλαδή δεν έχει σήμα, θα λαμβάνει αυτοματοποιημένα ένα SMS, με το οποίο θα ενημερώνεται ότι δεν έχει σήμα και θα ερωτάται αν θέλει να ενεργοποιήσει το AST.
Εάν ο χρήστης του κινητού απαντήσει με «Ναι» στο SMS, τότε θα ενεργοποιεί το AST -λαμβάνει σχετικό ενημερωτικό μήνυμα- και θα απολαμβάνει υπηρεσίες 4G/5G παντού. Θα μπορεί δηλαδή να κάνει κλήσεις και να χρησιμοποιεί Ίντερνετ, είτε βρίσκεται καταμεσής του πελάγους, είτε σε κάποιο βουνό, σε ένα ερημονήσι, κάπου που δεν υπάρχει πολιτισμός. Για τη χρήση του, θα υπάρχει προσυμφωνημένη μηνιαία χρέωση. Το δίκτυο της AST θα είναι αυτόματα προσβάσιμο από όλες τις συσκευές -ανεξάρτητα με το πόσο παλιές είναι- χωρίς καμία τροποποίηση να είναι απαραίτητη και είναι προσχεδιασμένο να παρέχει υπηρεσίες 2G,3G,4G,5G, ακόμα και 6G, όταν αυτές αναπτυχθούν.
Όλα αυτά φαίνονται πολύ μακρινά, αλλά δεν είναι. Η εταιρεία αναμένει ότι ως το τέλος του 2023 θα είναι πλήρως λειτουργική σε όλη τη γη. Ήδη, στις αρχές Σεπτεμβρίου εκτόξευσε τον πρώτο δορυφόρο της, τον BlueWalker 3, ο οποίος φέρει μια κεραία 64 τετραγωνικών μέτρων. Η AST ανακοίνωσε ότι έχει επαφή με τον δορυφόρο και τις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει τις πρώτες δοκιμαστικές επικοινωνίες φωνής και βίντεο με smartphones και άλλες συσκευές σε ταχύτητες broadband.
Η εταιρεία θα εκτοξεύσει στα μέσα του 2023 τους επόμενους πέντε δορυφόρους της, BlueBird, καθώς ο πύραυλος Falcon 9 της SpaceX (εταιρεία του Ίλον Μασκ) ετοιμάζεται να ξαναταξιδέψει στο διάστημα. Θα ακολουθήσουν άλλοι 20 Bluebird, ενώ η συμφωνία της AST με τη SpaceX προβλέπει ότι έχει τη δυνατότητα να εκτοξεύσει και τους 110 δορυφόρους που σχεδιάζει, ως το τέλος του 2024.
Η επόμενη υπερδύναμη;
Το ζητούμενο, ωστόσο, δεν είναι μόνο ο τρόπος με τον οποίο υπόσχεται ότι θα αλλάξει τις τηλεπικοινωνίες η AST, μεταφέροντας τις κεραίες από το έδαφος στο διάστημα. Είναι και το ότι προαλείφεται να γίνει ο επόμενος «γίγαντας» της τεχνολογίας, καθώς ουσιαστικά πάει ένα βήμα παραπέρα από το εγχείρημα του Ίλον Μασκ (Starlink) και του Τζεφ Μπέζος που παρέχουν μόνο δορυφορικό Ίντερνετ.
Η εισηγμένη στο Nasdaq startup, η οποία ιδρύθηκε το 2017 και γιγαντώθηκε το 2020, μετά τις επενδύσεις σε αυτή της Vodafone και της Rakuten έχει σήμερα αποτίμηση που ξεπερνά το 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια και, παρά το γεγονός ότι γράφει ζημιές και χρειάζεται ρευστότητα αφού βρίσκεται σε early stage, αναμένει εκρηκτική ανάπτυξη όταν ξεκινήσει να παρέχει εμπορικές υπηρεσίες (και αντίστοιχα οι αναλυτές αναμένουν έκρηξη της τιμής της μετοχής της από τα περίπου 8-9 σήμερα, σε πάνω από 24 δολάρια).
Κι αυτό γιατί έχει συμφωνήσει να πουλήσει το πλειοψηφικό ποσοστό στη NanoAvionika UAB, ενώ διαθέτει ήδη ρευστότητα άνω των 200 εκατ. δολαρίων. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι απευθύνεται σε μια αγορά στην οποία δεν έχει ανταγωνισμό, γεγονός που σημαίνει ότι θα αποκτήσει «πρόσβαση» στις 5,3 δισεκατομμύρια συσκευές κινητής τηλεφωνίας που υπάρχουν στον κόσμο και, άρα, στην τεράστια αγορά του 1,1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Η AST έχει ήδη «κλειδωμένους» περισσότερους από 1,8 δισεκατομμύρια συνδρομητές μέσω των διαχειριστών δικτύων (εταιρείες κινητής και ίντερνετ) με τους οποίους έχει συμφωνίες.
Ο Αμπελ Αβιλάν |
Διόλου άσχημα για την εταιρεία που δημιούργησε o γεννημένος στη Βενεζουέλα (και με εμπειρία 25 και πλέον ετών εργαζόμενος σε κολοσσούς του κλάδου, όπως η Ericsson) Αμερικανός Αβιλάν, με τα 550 εκατομμύρια που εισέπραξε από την πώληση της προηγούμενης εταιρείας του, EMC, την οποία είχε ιδρύσει με κεφάλαιο μόλις 50.000 δολαρίων. Αν και το ζητούμενο για τον Αβιλάν δεν είναι πρωτίστως το κέρδος «αλλά το ανθρώπινο δικαίωμα στην επικοινωνία», το ερώτημα είναι εάν θα καταφέρει η AST να διαφεντεύσει τις επικοινωνίες σε όλο τον κόσμο.
loading...
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.