0
Mirage 2000-5EDA/DDA της Αεροπορίας του Κατάρ. Πόσο κατάλληλα είναι για την Πολεμική Αεροπορία; 

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να επισημανθεί, είναι το γεγονός ότι σε σχέση με τα Mirage 2000-9 της Αεροπορίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, που είναι πανομοιότυπα (όσα δεν έχουν εκσυγχρονιστεί) από πλευράς εξοπλισμού πτήσης και αποστολής με τα ελληνικά -5Mk.2, τα -5ΕDA/DDA είναι μαχητικά με σημαντικές διαφορές και ίδιας διαμόρφωσης με τα πρώτης γενιάς -5 που κατασκευάστηκαν και δεν είναι άλλα από τα γαλλικά -5F και τα Mirage 2000 – 5EI/DI της Αεροπορίας της Ταϊβάν.


Το ότι τα -9 των ΗΑΕ που δεν έχουν εκσυγχρονιστεί είναι η ιδανικότερη επιλογή για την Πολεμική Αεροπορία, δεν είναι συμπέρασμα του DP, ούτε βέβαια και ευσεβής πόθος… Είναι το λογικό συμπέρασμα της ίδιας της Πολεμικής Αεροπορίας. Για τους λόγους που αναλύονται στο παλιότερο σχετικό αφιέρωμα του DP, στο οποίο παραπέμπει ο ενεργός σύνδεσμος.

Επίσης, είμαστε υποχρεωμένοι να επαναλάβουμε για όσους επιμένουν να μην αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα, το ακόλουθο… και πολύ σημαντικό: Τα Mirage 2000-9 που δεν έχουν εκσυγχρονιστεί (περί τα 20 – 25 αεροσκάφη), θα είναι διαθέσιμα προς πώληση πολύ νωρίτερα από την παραλαβή των Rafale F4 που έχει παραγγείλει σε 80 μονάδες η μικρή αραβική χώρα (ΗΑΕ).

Αυτά τα μαχητικά βολιδοσκόπησε με σκοπό να αποκτήσει η ελληνική πλευρά τα τελευταία χρόνια, μέσω επαφών που είχε με αξιωματούχους των ΗΑΕ σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο. Στη μη εκσυγχρονισμένη τους μορφή, η αγορά 16 έως και 20 μονάδων θα έδινε τη δυνατότητα στην Πολεμική Αεροπορία να συγκροτήσει άμεσα δύο ενισχυμένες πολεμικές Moίρες, πανομοιότυπων –επαναλαμβάνουμε– Mirage 2000-5Mk2/-9.

Τα Mirage 2000-5EDA/DDA του Κατάρ που παραλαμβάνει 36 Rafale F3R, ισάριθμα F-15QA και 24 Eurofighter-Typhoon, είναι μόλις 12 αεροσκάφη. Εννέα μονοθέσια -5EDA και τρία διθέσια -5DDA. Θα ήταν χρήσιμα στην Πολεμική Αεροπορία αν ήταν τουλάχιστον 20 έως 22 για τη συμπλήρωση δύναμης μίας τουλάχιστον πολεμικής Μοίρας. Όσο για τη Γαλλία που διαθέτει παρόμοιας διαμόρφωσης Mirage 2000-5F και την Ταϊβάν, θα πρέπει να θεωρείται από ελάχιστα πιθανή έως και αδύνατη η πώληση τέτοιων μαχητικών με σκοπό να συγκροτήσουμε δύο Μοίρες -5.

Από εκεί και πέρα:
– Τα γαλλικά -5F, τα καταριανά -5EDA είναι εξοπλισμένα με το σύστημα αυτοπροστασίας και Η/Π τύπου ICMS 2000Mk.2 μαζί με εκτοξευτές αναλωσίμων (θερμοβολίδων και αερόφυλλων) Spirale. Επιπρόσθετα όμως, το σημαντικό για την Πολεμική Αεροπορία εντοπίζεται στο ότι είναι πιστοποιημένα και για τη μεταφορά του stand-off όπλου Black Pearl των MATRA/BAe τότε (σήμερα MBDA).

Το όπλο αυτό δεν είναι παρά ο φορέας υποπυρομαχικών APACHE (Arme Propulsee Antipiste a CHarges Ejectables), εναντίον διαδρόμων αεροδρομίων, με άλλο όνομα… Υπάρχει δυνατότητα επομένως μεταφοράς του SCALP-EG (προέρχεται από το APACHE), αλλά δεν γνωρίζουμε αν θα υπάρξει κόστος ενσωμάτωσης. Τα καταριανά αεροπλάνα είναι επίσης πιστοποιημένα και για τη μεταφορά του ατρακτιδίου ηλεκτρονικής αναγνώρισης και υποκλοπών (ELINΤ/SIGINT) τύπου ASTAC.

– Ο αντιπλοϊκός ΑΜ-39 Εxocet δεν είναι πιστοποιημένος στα καταριανά Mirage 2000 – 5EDA/DDA. Επομένως, η Ελλάδα θα πρέπει να αναλάβει το κόστος ολοκλήρωσης μίας τέτοιας δυνατότητας στα εν λόγω αεροσκάφη.

– Τα -5F και -5EDA/DDA «απέχουν» τεχνολογικά και από πλευράς δυνατοτήτων σε σχέση με τα δικά μας -5Mk.2. Το ραντάρ RDY των καταριανών και των γαλλικών -5, παρέχει τις ίδιες ακριβώς δυνατότητες σε λειτουργική διαμόρφωση αέρος-αέρος σε σχέση με τα δικά μας -5Mk.2. Δηλαδή όπως και το RDY-2 μπορεί να αποκαλύπτει μεγάλο αριθμό στόχων σε μεγάλες αποστάσεις (άνω των 130 χιλιομέτρων) και ανεξάρτητα από το επίπεδο πτήσης τους.

Μπορεί να «κοκκινίσει», να κατηγοριοποιήσει δηλαδή ως πλέον επικίνδυνους τους οκτώ από αυτούς αυτόματα και να εγκλωβίσει ταυτόχρονα μέχρι τέσσερις. Είτε αυτόματα, είτε από επιλογή του πληρώματος. Εναντίον τους μπορεί να εκτοξεύσει ομοβροντία (με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου ανά πύραυλο) ισάριθμων MICA EM και IR.

– Αντιθέτως… Το RDY των καταριανών μαχητικών παρέχει περιορισμένες δυνατότητες αέρος-εδάφους. Τα δικά μας -5Mk.2 (RDY-2) παραδόθηκαν με πλήρεις δυνατότητες αέρος-αέρος, καθώς έφεραν την έκδοση λογισμικού λειτουργίας ραντάρ, συνεργαζόμενων συστημάτων (ΙCMS 2000Mk.3) και όπλων, SEG 51. Ένα χρόνο μετά την ένταξή τους σε υπηρεσία, απέκτησαν και πλήρεις δυνατότητες αέρος-εδάφους μέσω της ενσωμάτωσης της έκδοσης λογισμικού SEG 52 (GMTI-SAR), ενώ το 2010 ενσωματώθηκε και η SEG 53 για τους SCALP-EG.



– Πέρα από το ραντάρ, τα καταριανά – 5ΕDA/DDA, διαφέρουν από τα -9 και -5Mk.2 ως προς το ότι οι οθόνες του πιλοτηρίου (ίδιας ακριβώς διάταξης κατά τα άλλα) είναι τεχνολογίας CRT (έγχρωμες) και όχι LCD. Το σύστημα ναυτιλίας INS που διαθέτουν επίσης, είναι μία αναβαθμισμένη έκδοση του ULISS 52 (το ULISS 52R) που «φορούσαν» παλιά τα δικά μας Mirage 2000EGM/BGM μέχρι που αντικαταστάθηκε από το INS/GPS τεχνολογίας δακτυλίων λέιζερ ΤΟΤΕΜ 3000 που χρησιμοποιείται στο -5Mk.2.

Τα συστήματα αυτά που έχουν εγκατασταθεί στα –EGM/BGM μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε επάνω στα -5F και -5EDA/DDA αν αποκτηθούν. Δεν είναι περίπλοκη διαδικασία ούτε κοστοβόρα. Οι γεννήτριες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είναι μικρότερης ισχύος από αυτές των -9/-5Mk.2, αλλά είναι ίδιες με αυτές των –EGM/BGM…

– Τα καταριανά μαχητικά μπορούν στο μέλλον κάλλιστα να επιχειρήσουν με τους MICA NG. Η πιστοποίηση του όπλου δεν θα είναι μεγάλου κόστους και υψηλού τεχνικού ρίσκου λόγω του μεγάλου βαθμού ομοιότητάς τους με τους MICA EM/IR που σήμερα βρίσκονται σε υπηρεσία. Τέλος, το πανίσχυρο μηχανικής σάρωσης ραντάρ RDY θα υποστηρίζεται στις διάφορες εκδόσεις τους για πολλά ακόμα χρόνια, καθώς θα εξακολουθεί να βρίσκεται σε υπηρεσία στην Ινδία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, τα ΗΑΕ και την Ταϊβάν.

Τελευταία διευκρίνιση… Τα καταριανά Mirage 2000-5EDA/DDA είναι σε καλή κατάσταση και έχουν λίγες ώρες πτήσης. Οι Έλληνες ιπτάμενοι των Mirage 2000 τα γνωρίζουν καθώς η Μοίρα των καταριανών Mirage 2000 – 5EDA/DDA (7th Air superiority Squadron) είχε επισκεφθεί την 114 Πτέρυγα Μάχης τον Σεπτέμβριο του 2013 και πέταξε σε συνεκπαιδεύσεις με τα αεροσκάφη των 331 και 332 Μοιρών, εκτελώντας μάλιστα και βολή MICA EM. Τα καταριανά αεροσκάφη δεν φέρουν MIICA IR, αλλά τον παλιότερο, μικρής ακτίνας, R550 Magic II. H απόδοση ικανότητας βολής MICA IR θεωρείται χαμηλού ρίσκου και κόστους.

Από την μεταστάθμευση στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα τον Σεπτέμβριο του 2013 και τη συνεκπαίδευση με τις 331 και 332 Μοίρες – (ΓΕΕΘΑ)

Ολοκληρώνοντας θα μπορούσε κανείς να πει με ασφάλεια ότι τα καταριανά αεροσκάφη μπορούν να λειτουργήσουν ως φορείς SCALP-EG, MICA και του στρακτιδίου ASTAC που η Πολεμική Αεροπορία διατηρεί αναξιοποίητο από τον Μάιο του 2017 όταν αποσύρθηκαν και τα τελευταία RF-4E. Το ζήτημα είναι ο μικρός τους αριθμός. Θα ήταν ως να εισάγαμε ένα νέο τύπο μαχητικού σε υπηρεσία… Το κόστος μίας ενδεχόμενης αγοράς τους επομένως είναι οπωσδήποτε ο πλέον καθοριστικός παράγοντας για την καταλληλότητά τους ή όχι για την Πολεμική Αεροπορία.


loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top