0
«Τα υποβρύχια δεν έγερναν ποτέ», είπε ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιώτοπουλος στη Βουλή! Αναφερόταν στα προβλήματα που είχε παρουσιάσει το υποβρύχιο 214 Παπανικολής. 


Το πρόβλημα είχε αποκαλυφθεί επί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανή με ΥΕΘΑ τον Ευάγγελο Μεϊμαράκη. Επί κυβερνήσεως ΝΔ δηλαδή. Είχε δοθεί τεράστια δημοσιότητα στο θέμα και ήταν αυτά τα προβλήματα που καθυστέρησαν την ολοκλήρωση και παράδοση των υποβρυχίων. Ήταν αυτά τα προβλήματα που “ρήμαξαν” τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία εγκατέλειψαν οι Γερμανοί.

Τι είπε ο ΥΕΘΑ σήμερα (6/10):


«Κύριε πρόεδρε να δώσω κάποιες απαντήσεις στον κύριο Λοβέρδο.

Ασφαλώς είναι ενδιαφέροντα τα θέματα που θίγει. Πρώτα από όλα, για να καταρρίψουμε οριστικά και αμετάκλητα τον μύθο «των υποβρυχίων που γέρνουν», δεδομένου ότι είχα χρηματίσει μέλος της εξεταστικής επιτροπής που εξήτασε τα έργα και τις ημέρες τεσσάρων ή πέντε Υπουργών που χειρίστηκαν τις συμβάσεις των υποβρυχίων. Ήταν τέσσερεις ή πέντε και στη διάρκεια της θητείας όλων υπήρξαν στάδια μερικής ή ολικής παραλαβής ή αξιολόγηση ή πιστοποίηση των συστημάτων για αυτά τα υποβρύχια.

Λοιπόν, τα υποβρύχια αυτά δεν έγερναν ποτέ. Ή μάλλον διορθώνω: Το πρωτότυπο, σε κάποιες πρώτες δοκιμές στην ανοιχτή θάλασσα και κάτω από ορισμένες συγκεκριμένες συνθήκες, δηλαδή υπό ορισμένη ταχύτητα και συγκεκριμένες συνθήκες στη θάλασσα (πάνω από πέντε μποφόρ αν δεν απατώμαι) παρουσίασε μία κλίση. Πρόκειται για κάτι εντελώς φυσιολογικό, το εξηγώ, για ένα πρωτότυπο στη Βόρειο θάλασσα. Όμοιό του δεν είχε κατασκευαστεί μέχρι τότε. Αντίστοιχα θα μπορούσε να γίνει με τις “Belharra” που κατασκευάζονται τώρα στα ναυπηγεία της Γαλλίας. Αυτά όμως είναι φρεγάτες, όχι υποβρύχια. Εν πάση περιπτώσει, για να σας δώσω να καταλάβετε την έννοια του πρωτοτύπου, παρουσίασε αυτά τα προβληματάκια. Είναι κάτι εντελώς φυσιολογικό για πρωτότυπο σκάφος.

Έγιναν οι σχετικές παρεμβάσεις και διορθώθηκε αυτή η ελάχιστη κλίση. Από τη στιγμή που παραλήφθηκαν και εντάχθηκαν στις επιχειρησιακές δομές του Πολεμικού Ναυτικού, παραλήφθηκαν σε άριστη κατάσταση, χωρίς καμία κλίση προφανώς ή κανένα άλλο πρόβλημα που συμβαίνει σε όλα τα πρωτότυπα.

Απέδειξαν την αξία τους ως διαφοροποιητικοί παράγοντες υπεροχής στο πεδίο, κατά την πρόσφατη κρίση. Ακόμα ψάχνουν να τα βρουν οι σχετικές δυνάμεις των Τούρκων. Λόγω των ειδικών χαρακτηριστικών όσον αφορά στην πρόωση, έχουν ένα (αν μπορώ να το πω έτσι σχηματικά) σιωπηλό σύστημα και δεν γίνονται αντιληπτά από τα ελικόπτερα ή τα αεροπλάνα ή τα πλοία επιφανείας που τα ψάχνουν.

Νομίζω ότι πρέπει να ξεπεράσουμε αυτή την ανοησία για «τα υποβρύχια που γέρνουν». Δεν θίγω το θέμα αν κόστισαν ακριβά ή αν όχι. Όμως ήταν τα απολύτως απαραίτητα όπλα που χρειαζόταν το Πολεμικό Ναυτικό κι αυτό ακόμα και στις μέρες μας ισχύει.

Από κει και πέρα στα άλλα ερωτήματα: Με ρωτήσατε αν προχωρά ή καθυστερεί η διαδικασία για την ολοκλήρωση της επένδυσης στην Ελευσίνα. Εξήγησα όταν πήρα το λόγο ότι έχουμε κάποια διαδικαστικά θέματα, δηλαδή θα υποβληθεί ένα σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας στο δικαστήριο, θα συναινέσουν οι πιστωτές γιατί είναι απαραίτητη προϋπόθεση και με την έγκριση (όπως πιστεύω ότι θα γίνει) αυτού του σχεδίου εξυγίανσης θα υπεισέλθει στην εξίσωση και η DFC, ο Αμερικανικός οργανισμός που παρέχει επενδυτικά κεφάλαια για επενδύσεις στην Άμυνα. H συμφωνία υπάρχει αλλά θα ενεργοποιηθεί μόλις περάσουμε το στάδιο της δικαστικής έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης. Με τις πληροφορίες που έχω είμαστε στο τελικό στάδιο προκειμένου να υποβληθεί αυτό το σχέδιο ενώπιον των δικαστηρίων.

Όσον αφορά στους εργαζομένους, όπως ξέρετε βάσει της συμφωνίας με το Πολεμικό Ναυτικό, πληρώνονται το 60% του μισθού τους. Βέβαια δουλεύει και το 20% των εργαζομένων αυτή τη στιγμή στις δύο πυραυλακάτους. Αυτό είναι ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο αλλά εν πάση περιπτώσει προκειμένου να ικανοποιούνται όλοι, η συμφωνία ήταν αυτή. Δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες γιατί δεν εποπτεύω την τήρηση αυτής διαδικασίας. Έρχομαι εδώ να σας μιλήσω για λογαριασμό του πελάτη, που είναι το Πολεμικό Ναυτικό και όπως καταλαβαίνετε είναι ένας πελάτης ο οποίος έχει και λόγους να μην αισθάνεται πάρα πολύ ικανοποιημένος διαχρονικά, λόγω όλων αυτών των μεγάλων καθυστερήσεων στην υλοποίηση των προγραμμάτων.

Τους τελευταίους μήνες όμως, ίσως και λόγω της προοπτικής να ολοκληρωθεί η επένδυση, οι ρυθμοί εκτέλεσης των εργασιών έχουν βελτιωθεί και αυτό οφείλεται αναμφίβολα και στους εργαζομένους Δεν το αμφισβητώ. Δεν την έχω δει το σχέδιο εξυγίανσης που θα υποβληθεί στο δικαστήριο, αλλά ξέρω ότι ο στόχος του νέου επενδυτή είναι να κινηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα προκειμένου να τελειώνουμε και από εκεί.

Με το Σκαραμαγκά η κατάσταση είναι κάπως διαφορετική, εξ όσων γνωρίζω. Όπως ξέρετε τα ναυπηγεία εκεί βρίσκονται σε καθεστώς εκκαθάρισης, παράλληλα όμως υπάρχει και μία διεθνής αντιδικία με τον προηγούμενο ιδιοκτήτη, η οποία έχει οδηγήσει σε κάποιες αποφάσεις του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου. Εξελίσσεται όμως διαδικασία εκεί. Επομένως, το μόνο που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι ολοκληρώνεται η διαδικασία εκκαθάρισης και από κει και πέρα, η διαγωνιστική διαδικασία για την εξεύρεση του  επενδυτή. Δεν ξέρω αν θα υπάρξουν εξελίξεις, φαντάζομαι θα εξαρτηθεί από μία μελλοντική απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η Ελληνική Κυβέρνηση θα εξαντλήσει τις προσπάθειες να εξεύρει μια λύση προκειμένου να πάμε σε μια «καθαρή επόμενη μέρα» για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Κι αυτές τις πληροφορίες, σάς τις δίνω αναρμοδίως, πλην όμως είναι αυτές που έχω στη διάθεση μου αυτή τη στιγμή.

Η οπτική γωνία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι αυτή, εκείνου που ενδιαφέρεται για την ολοκλήρωση των προγραμμάτων που σχετίζονται με την υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού και την επαύξηση του αξιομάχου των Ενόπλων Δυνάμεων. Όπως σας είπα, η διαδικασία και στα δύο ναυπηγεία εποπτεύεται από τα αρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών. Εύλογα σας λέω ότι προσδοκώ μέχρι το τέλος του χρόνου να έχουν ολοκληρωθεί και να περάσουμε πιθανότατα στην επόμενη μέρα, όχι μόνο των δύο ναυπηγείων αλλά συνολικά της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα μας με ότι αυτό θετικό συνεπάγεται και για την υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού.

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top