Η ιστορία των μαχητικών Mirage στην Πολεμική Αεροπορία έχει να επιδείξει εκατοντάδες, ίσως και χιλιάδες βίντεο (και φωτοπολυβόλα παλιά…).
Έγινε δε viral σε δεκάδες ιστότοπους και σε όλα τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης…
Γράφει ο Στέργιος Δ. Θεοφανίδης
Από τα χρόνια της δεκαετίας του ‘70 και του ‘80 το σκηνικό αυτό έχει επαναληφθεί αμέτρητες φορές. Οι ιπτάμενοι των Mirage F 1CG έπαιρναν για πλάκα την ουρά των τουρκικών Phantom F-4E και F-104G/S.
Τα πρώτα τα έβλεπαν στο ραντάρ τους από μεγάλες αποστάσεις για τα δεδομένα της εποχής και καταλάβαιναν αμέσως τον τύπο που θα αντιμετώπιζαν. Επειδή το Cyrano IV δεν είχε επεξεργαστή σήματος, όταν “χτύπαγε” μεγάλα αεροπλάνα, εμφάνιζε μεγάλα μπλιπ στην οθόνη!
Όσο μεγαλύτερο το μπλιπ, τόσο μεγαλύτερος ο στόχος… Τα Phantom όμως μπορούσαν να τα δουν και από μίλια μακρυά ακόμη και με γυμνό μάτι, από τη μαυρίλα που άφηναν πίσω τους! Έπαιρναν άνετα πάντα την κατάλληλο θέση στο κατάλληλο ύψος για να τους πάρουν την ουρά. Οι Μιραζάδες τα ονόμαζαν “οροφοδιαμερίσματα”. Το γλέντι ήταν ακόμα μεγαλύτερο με τα F-104 που δεν έστριβαν με τίποτα.
Για να αφήσουμε για λίγο στην άκρη τον ενθουσιασμό και τις εντυπώσεις, να πούμε ότι ο μόνος λόγος που μικρός αριθμός των Mirage 2000-5Mk.2 εξακολουθεί να πετά, είναι το φιλότιμο και οι προσπάθειες των ανθρώπων της 331 Μοίρας.
Το ίδιο ισχύει και με την 332 που πετά τα παλιότερα Mirage 2000EG/BG και εξακολουθεί να παράγει έργο. Όσο τις επιτρέπουν οι συνθήκες. Πολλοί ιπτάμενοι δεν άντεξαν το ότι μήνα με το μήνα όλα αυτά τα χρόνια πετούσαν όλο και πιο λίγο και έφυγαν… Όσοι έμειναν, το παλεύουν. Το ίδιο και οι τεχνικοί…
Η 331 πρώτευσε όσες φορές βγήκε σε TLP και ΝΑΤΟϊκές ασκήσεις. Οι άνθρωποι της δίνουν καθημερινά αγώνα για να βγουν οι εκπαιδεύσεις και οι υπηρεσίες επιφυλακής. Οι έξοδοι μετρημένες και αυστηρά καθορισμένες. Σε σύνθεση πληρωμάτων, ασκήσεις που πρέπει να εκτελεστούν και χρόνους.
Το πρόγραμμα πτήσεων καταρτίζεται με θρησκευτική ευλάβεια και μέσω μίας διαρκούς προσπάθειας να αποκτήσουν επαρκείς γνώσεις και εμπειρία οι νεότεροι. Ο προσομοιωτής βοηθά σημαντικά, αλλά πόσο;
Ο ιπτάμενος που έχει κολλήσει στην ουρά του Τούρκου στο βίντεο, είναι νεαρός. Δεν υπάρχουν διακρίσεις στις επιφυλακές. Όσοι ολοκληρώνουν την εκπαίδευση και χαρακτηρίζονται ετοιμοπόλεμοι πάνε readiness. Μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει συνέχεια.
Το λέμε μετά λόγου γνώσεως λοιπόν… Τους ανθρώπους αυτούς η ελληνική Πολιτεία, τους έχει αφήσει χωρίς καμία απολύτως υποστήριξη τα τελευταία δέκα τουλάχιστον χρόνια. Και ας τους είχε καλέσει επανειλημμένα ακόμα και στο Μαξίμου παλαιότερα, για να τους συγχαρεί για τις επιδόσεις τους στο εξωτερικό, στις TLP.
Η σκληρή πραγματικότητα λέει ότι μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, οι επιμέρους συμβάσεις για την υποστήριξη των Mirage 2000 και των δύο εκδόσεων, δεν έχουν ακόμη υπογραφεί! Έχει περάσει αρκετός καιρός από την υπογραφή της συμφωνίας-πλαίσιο και ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά.
Την εικόνα που είδαμε μέσα από το HUD του Mirage 2000-5 της 331 Μοίρας, θα μπορούσαμε κάλλιστα να τη δούμε και από το HUD ενός παλιού Mirage 2000EG της 332. Εκεί που το – 5Mk.2 υπερτερεί πραγματικά σε σχέση με οτιδήποτε άλλο πετά στη νοτιοανατολική Μεσόγειο (πλην των ισραηλινών F-35A και F-15E…) είναι ο αγώνας BVR.
Τα έχουμε γράψει επανειλημμένα. Τόσες φορές που έχει καταντήσει κουραστικό… Τονίζοντας όχι μόνο το τι δυνατότητες έχει το -5Mk.2, αλλά και το πόσο σημαντικό είναι να έχουμε μία δεύτερη πηγή εξοπλισμού για την Πολεμική Αεροπορία. H φωτογραφία που δημοσιεύουμε έχει παρθεί πριν από 11 ολόκληρα χρόνια. Το Μάρτιο του 2009.
loading...
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.