Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ( ΕΝΣ), τα μεγαλύτερα της Μεσογείου και από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, θα μπορούσαν με την επαναλειτουργία τους να δημιουργήσουν πολλαπλασιαστικά 20.000 θέσεις εργασίας και τεράστια κέρδη για το ελληνικό δημόσιο.
Τα συγκεκριμένα ναυπηγεία, εκτός των άλλων, διαθέτουν, μια πελώρια δεξαμενή 500.000 τόνων, τη μοναδική στη Μεσόγειο που μπορεί να δεχτεί για ναυπηγοεπισκευές τα εκατοντάδες δεξαμενόπλοια ανάλογου μεγάλου μεγέθους που υποχρεώνονται για το σκοπό αυτό να μεταβαίνουν σε ναυπηγεία της Άπω Ανατολής.
Αντί για την επαναλειτουργία τους, το ιερατείο των Βρυξελλών, επιβάλλει το οριστικό τους κλείσιμο, έτσι ώστε η Ελλάδα, η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, να μειονεκτεί ή και να αποκλειστεί και σε αυτόν τον ιστορικά δυναμικό για τη χώρα μας τομέα.
Σε απάντησή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τους όρους της ειδικής διαχείρισης τους, ο ειδικός διαχειριστής Χριστόδουλος Σεφέρης αναφέρει, μεταξύ άλλων ότι :
Τα 16 εμπορικά ακίνητα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά) που έχουν ήδη μεταβιβασθεί, θα αξιοποιηθούν από τον εκάστοτε πλειοδότη είτε ως γραφεία είτε ως αποθηκευτικοί χώροι είτε στο πλαίσιο κάποιας εμπορικής δραστηριότητας, ενώ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ναυπηγείο. Όσον αφορά επιμέρους περιουσιακά στοιχεία, αφού ο πλειοδότης ανελκύσει τη βυθισμένη δεξαμενή 1, θα την εκποιήσει ως σκραπ. Το ίδιο θα συμβεί με τα δύο ρυμουλκά «Κρόνος» και «Τιτάν» μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασής τους.
Είναι προφανές ότι, έχει μεθοδευτεί μια μεγάλη κλοπή των περιουσιακών στοιχείων των ναυπηγείων και ειδικότερα της τεράστιας και μοναδικής στη Μεσόγειο δεξαμενής χωρητικότητας 500.000 τόνων, η οποία θα πουληθεί έναντι ευτελούς αξίας ως σκράπ, δηλ .ως παλιοσίδερο. Και επιπλέον ξεπουλιέται ο εξαιρετικά προνομιούχος χώρος των ΕΝΣ, μαζί με όλα τα ακίνητα και τον εξοπλισμό του που έχουν ήδη μεταβιβαστεί με εντελώς αδιαφανείς διαδικασίες, Και το κυριότερο, απαγορεύεται να χρησιμοποιηθεί ως ναυπηγείο !
Μια σύντομη αναφορά στα ΕΝΣ
Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εκτείνονται σε 832.000m², από τα οποία τα 65.000m² είναι στεγασμένα. Διαθέτουν δύο μόνιμες τεράστιες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι), καθώς και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων τους. Τα ναυπηγεία είναι εξοπλισμένα με μηχανήματα σύγχρονης τεχνολογίας CNC (Telerex) και οπτικής εργασίας (φωτοκύτταρο).
Τα τελευταία χρόνια, τα μεγέθη κυρίως των δεξαμενοπλοίων έχουν αυξηθεί αλματωδώς και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τα μόνα στην Μεσόγειο όπου μπορούν να επισκευαστούν στη τεράστια δεξαμενή των 500.000 τόνων, που όμοιά της δεν υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με τη δεξαμενή των 250.000 χιλ. τόνων, μπορούν να προσελκύσουν ετησίως πολλά από τα περίπου 400 πλοία μεγάλου μεγέθους που διαπλέουν τη Μεσόγειο και χρειάζονται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες από τα πολλά περισσότερα μεγάλα σκάφη που διέρχονται μέσα από την ίδια θάλασσα.
Λόγω της μη λειτουργίας των ΕΝΣ και της έλλειψης παρόμοιων τεράστιων δεξαμενών στη Μεσόγειο, τα μεγάλα πλοία, οι πολλοί εν δυνάμει πελάτες τους, υποχρεώνονται να μεταβούν για ναυπηγοεπισκευές σε απομακρυσμένα μεγάλα ναυπηγεία στην Άπω Ανατολή και ορισμένα μικρότερα, στα περιορισμένου σχετικά μεγέθους ναυπηγεία της Ρουμανίας και της Τουρκίας.
Τον Ιούνιο του 2008 η ΕΕ επέβαλε πρόστιμο 230 εκ ευρώ στα ΕΝΣ λόγω του ότι είχαν επιδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο, κάτι που υποτίθεται ότι, απαγορεύεται από τις Κοινοτικές οδηγίες και κανονισμούς. Την ίδια ώρα η Γερμανία, η Γαλλία και οι άλλοι εταίροι μας, προβαίνουν σε οργιώδεις άμεσες και κυρίως έμμεσες ενισχύσεις των δικών τους ναυπηγείων και βιομηχανιών, χωρίς αυτό να έχει τις όποιες ανάλογες επιπτώσεις.
Το πρόστιμο των 230 εκ. στα ΕΝΣ με τους τόκους έφτασε στα 539 εκ. Λόγω της αδυναμίας καταβολής του, η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με την ΕΕ το 2010, τα ΕΝΣ να πουλήσουν ή να αχρηστεύσουν τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν για εργασίες σε εμπορικά πλοία και για 15 χρόνια, ένα μικρό μέρος τους να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για πολεμικά πλοία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Να χρηματοδοτούνται δηλ. μόνο από τον καταρρέοντα Ελληνικό Κρατικό Προϋπολογισμό. Με τη συμφωνία αυτή που ισχύει μέχρι το 2026, έκλεισε αυτή η μεγαλύτερη ναυπηγική μονάδα της Μεσογείου και μέχρι σήμερα λειτουργούσε υποτυπωδώς ένα πολύ μικρό μέρους της για την κατασκευή του τελευταιου υποβρυχίου Κατσώνη για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Σήμερα, με δεδομένη την τεράστια ζήτηση για ναυπηγεπισκευές τα ΕΝΣ στη Μεσόγειο, θα μπορούσαν να έχουν τεράστια κερδοφορία με την προϋπόθεση βέβαια της χρηστής και αποτελεσματικής διοίκησης. Ο βασικός εξοπλισμός τους είναι λειτουργήσιμος ύστερα από στοιχειώδεις επισκευαστικές εργασίες, ενώ υπάρχει ανενεργό σήμερα ένα ιδιαίτερα εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό, απαλλαγμένο από το κακό συνδικαλιστικό παρελθόν συγκεκριμένων «εργατοπατέρων» που έχουν απομακρυνθεί.
Η επαναλειτουργία των ΕΝΣ θα μπορούσε να στηριχθεί σε υπεργολαβίες με έναν κεντρικό πυρήνα εργαζομένων της τάξης των 500-1.000 εργαζόμενων. Το σύνολο των μόνιμων και σε υπεργολαβία εργαζόμενων μπορεί να ανέλθει σε 4-5.000 άτομα, ενώ θα δοθεί απασχόληση σε 20.000 άτομα σε συμπληρωματικές και υποστηρικτικές επιχειρήσεις του κλάδου στην ευρύτερη οικονομική ζώνη της Δυτικής Αττικής. Ο συνολικός ετήσιος τζίρος των ΕΝΣ σήμερα, εκτιμάται ότι μπορεί να ανέλθει άνω των 3 δις ευρώ με ετήσια κέρδη προ φόρων 300-500 εκ ετησίως.
Εκτιμάται ότι, ένας σοβαρός επενδυτής θα μπορούσε να διαθέσει ποσό της τάξης των 100-150 εκ. ευρώ, και τα ναυπηγεία, να του παραχωρηθούν, με δέσμευση την αποπληρωμή όλου ή μέρους του προστίμου των 539 εκ. ευρώ, με κλιμάκωση πληρωμών στα επόμενα 5-15 χρόνια. Το ποσό αυτό μπορεί να καλυφθεί άνετα από την προβλεπόμενη υψηλή κερδοφορία. Οι λοιπές υποχρεώσεις έναντι παλαιών προμηθευτών, απαιτήσεων προμηθευτών,τραπεζών, εργαζομένων και του δημοσίου, μπορεί να αντιμετωπιστούν μέσα από το καθεστώς πτώχευσης εν λειτουργία για το οποίο υπάρχει ειδική νομοθετική ρύθμιση.
Επισημαίνεται ότι, η λειτουργία των ΕΝΣ, εφ’ όσον λειτουργήσουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και απαλλαγούν από τα βάρη και νοοτροπίες του παρελθόντος, δεν εμπλέκονται με το ελληνικό δημόσιο και τις όποιες από μέρους του αρνητικές παρενέργεια και καταστάσεις. Απευθύνονται στη διεθνή και ιδιαίτερα στην ισχυρή ελληνική ναυτιλία, με την οποία μπορεί να υπάρξει προοπτική άριστης συνεργασίας και αμοιβαίας κερδοφορίας. Δυστυχώς άλλες είναι οι αποφάσεις των Βρυξελών-Βερολίνου που καταδικάζουν τη χώρα μας στο περιθώριο, στην φτωχοποίηση και την υποτέλεια.
Ποιο κάτω παραθέτουμε το σχετικό ρεπορτάζ της συστημικής εφημερίδας Καθημερινής με τίτλο “Πώληση ναυπηγείων Σκαραμαγκά βάσει των όρων που έχει θέσει η Ε.Ε.”, όπου μέσα από τις γραμμές αποκαλύπτεται η μεγάλη κλοπή και η κακομεταχείριση της χώρας μας από την ΕΕ.
ΟΔΟΣ ΔΡΑΧΜΗΣ
Πώληση ναυπηγείων Σκαραμαγκά βάσει των όρων που έχει θέσει η Ε.Ε. (Καθημερινή 21/5/2019)
Στην απάντησή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τους όρους της ειδικής διαχείρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο ειδικός διαχειριστής δέχεται να διαχωρίσει τα εμπορικά από τα στρατιωτικά περιουσιακά στοιχεία του ναυπηγείου, να μην μεταβιβάσει υφιστάμενες συμβάσεις εργασίας αλλά και συμβόλαια σε τρίτα μέρη.
Η επιστολή των υπό ειδική διαχείριση ναυπηγείων εστάλη στη Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής της κυβέρνησης στις 25 Απριλίου 2019 (κρατική μονάδα κρατικών ενισχύσεων) και αποτελείται από απαντήσεις του ειδικού διαχειριστή στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας επί των ερωτημάτων που έχουν τεθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στην απάντησή του ο ειδικός διαχειριστής Χριστόδουλος Σεφέρης σημειώνει ότι προτίθεται:
Να εκχωρήσει ξεχωριστά από τα άλλα στοιχεία του ενεργητικού τα εμπορικά σήματα που λήγουν στις 25 Φεβρουαρίου 2021 και να απαλειφθεί η σχετική διάταξη από το προσχέδιο προκήρυξης που έχει στείλει ο ειδικός διαχειριστής στην ελληνική κυβέρνηση.Τα σήματα μπορούν να πουληθούν, ώστε να μη δημιουργηθεί η εντύπωση της συνέχειας, σε αγοραστή που δεν θα πάρει μέρος στους υπόλοιπους διαγωνισμούς.
Ο ειδικός διαχειριστής δέχεται να μη μεταβιβασθούν οι συμβάσεις εργασίας (ορισμένου ή αορίστου χρόνου) του προσωπικού των ΕΝΑΕ, στο πλαίσιο των σχετικών πλειοδοτικών διαγωνισμών. Οσον αφορά τις συμβάσεις εκχώρησης περιουσιακών στοιχείων, ο ειδικός διαχειριστής δεσμεύεται ρητά ότι «στα εκποιούμενα στοιχεία δεν συμπεριλαμβάνονται οι συμβάσεις εργασίας (ορισμένου ή αορίστου χρόνου) των ΕΝΑΕ με το προσωπικό τους».
Ο ειδικός διαχειριστής δεν προτίθεται να μεταβιβάσει συμβάσεις των ΕΝΑΕ οιουδήποτε είδους σε τρίτα μέρη στο πλαίσιο των δημόσιων πλειοδοτικών διαγωνισμών. Στο σημείο αυτό διευκρινίζει ότι «τα ΕΝΑΕ διατηρούν απαίτηση κατά του ελληνικού Δημοσίου που απορρέει από την υπ’ αριθμόν 1875/GZ/MHM/ZF/AYZ απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου ύψους 64,5 εκατομμυρίων ευρώ με νόμιμο τόκο 5% από 4 Δεκεμβρίου 2011 και μέχρι πλήρους και ολοσχερούς εξόφλησης. Με την καταβολή τού ως άνω ποσού από το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνεται η σύμβαση αναβίωσης της σύμβασης υπεργολαβίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ και η συνέχιση της κατασκευής των υποβρυχίων 5 και 6 που προβλέπει η σύμβαση ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ. Ετσι, η απαίτηση αυτή περιλαμβάνεται στα προς εκποίηση περιουσιακά στοιχεία, με τον περιορισμό ωστόσο ότι το ποσό αυτό θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για στρατιωτικούς και όχι για εμπορικούς σκοπούς της δραστηριότητας των ΕΝΑΕ».
Στην επιστολή του ο κ. Σεφέρης δεσμεύεται εκ μέρους των ΕΝΑΕ ότι σε περίπτωση που υποβάλλεται μία μόνο πρόταση για περιουσιακό στοιχείο που «βγαίνει στο σφυρί» θα συγκαλείται γενική συνέλευση των πιστωτών, που θα αποφασίζει αν η πρόταση είναι συμφέρουσα ή θα πρέπει να απορριφθεί. Ο διαγωνισμός θα εγκρίνεται προκειμένου να διασφαλισθεί μεγαλύτερη διαφάνεια και νομιμότητα της διαδικασίας από το αρμόδιο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών.
Όσον αφορά επιμέρους περιουσιακά στοιχεία, αναφέρεται ότι αφού ο πλειοδότης ανελκύσει τη βυθισμένη δεξαμενή 1, θα την εκποιήσει ως σκραπ.
Το ίδιο θα συμβεί με τα δύο ρυμουλκά «Κρόνος» και «Τιτάν» μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασής τους.
Τα εμπορικά ακίνητα που έχουν ήδη μεταβιβασθεί –είναι 16 στον αριθμό– θα αξιοποιηθούν από τον εκάστοτε πλειοδότη είτε ως γραφεία είτε ως αποθηκευτικοί χώροι είτε στο πλαίσιο κάποιας εμπορικής δραστηριότητας, ενώ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ναυπηγείο.
Σημαντική δέσμευση του ειδικού εκκαθαριστή είναι ότι για τη διενέργεια των σχετικών διαγωνισμών έχει τεθεί όρος η προσκόμιση πιστοποιητικού «ονομαστικοποίησης μετοχής ως φυσικού προσώπου καθώς και το αντίστοιχο βιβλίο μετόχων». Όμως, ο διαχειριστής παραδέχεται ότι δεν έχει τεθεί ρητά «όρος αποκλεισμού από τον διαγωνισμό –όπως και στους προηγούμενους διαγωνισμούς– επιχειρήσεων που έχουν σχέση με τους σημερινούς ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ. Ωστόσο, εφόσον η Ε.Ε. το κρίνει απαραίτητο, ο ειδικός διαχειριστής προτίθεται να προσθέσει σχετικό όρο στον διαγωνισμό». Ο μελλοντικός αγοραστής φαίνεται πάντως από τις απαντήσεις του ειδικού διαχειριστή ότι θα δεσμεύεται μελλοντικά να τηρεί διαφορετικές καταστάσεις, ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας που ασκεί, διαχωρίζοντας κάθε δραστηριότητά του που αφορά την άμυνα από τη δική του εμπορική δραστηριότητα.
ΠΗΓΗ: ΟΔΟΣ ΔΡΑΧΜΗΣ
loading...
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.