Η σημερινή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης της ενισχυμένης μεταμνημονιακής επιτήρησης δεν είναι τόσο σημαντικό το γεγονός ότι διαπίστωσε πως δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για εκταμίευση της δόσης:
Ουσιαστικά δεν αφήνουν άλλη επιλογή στον Α.Τσίπρα από το να εξατλήσει την τετραετία του μέχρι τον Οκτώβριο διότι απλούστα δεν έχει τιποτε άλλο να περιμένει καθώς οι Ευρωπαίοι ρητώς στην έκθεση του απαγορεύουν να προχωρήσει σε παροχές όπως η ρύθμιση χρεών σε 120 δόσεις και ο διορισμός χιλιάδων ανθρώπων στο Δημόσιο.
«Περίπατο» πάει και η προστασία της πρώτης κατοικίας η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο για την εύρεση «λύσης» στα «κόκκινα δάνεια» τουλάχιστον όπως θα την ήθελαν οι δανειστές για να βάλουν χέρι σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής ιδιωτικής περιουσίας.
Έτσι λοιπόν βάζει «μπλόκο» η Κομισιόν στην επιστροφή των κερδών των ελληνικών ομολόγων SMP και ANFAs ύψους 1 δισ.
Αυτό σημαίνει πως ο Α.Τσίπρας αφού έτσι κι αλλιώς θα στερηθεί της δυνατότητας να διαχειριστεί την ήττα του και με παροχές να μειώσει την διαφορά από τη ΝΔ, θα προτιμήσει την παραμονή του στην εξουσία για τις υπόλοιπες 180 μέρες.
Στην έκθεσή της, η Κομισιόν μιλά για πρόοδο σε μία σειρά από δεσμεύσεις, αλλά υπάρχουν ενστάσεις για το σχέδιο για την προστασία της πρώτης κατοικίας αλλά και τις εξαγγελίες για προσλήψεις στο Δημόσιο και τις 120 δόσεις.
Στην έκθεση επίσης γίνεται λόγος για «υπερβολικές ανισορροπίες», όπως το υψηλό δημόσιο χρέος, η ανεργία και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Σύμφωνα με τη φετινή έκθεση, στην οποία εμφανίζεται πρώτη φορά η Ελλάδα μετά την έξοδο από το Μνημόνιο, τρεις χώρες αντιμετωπίζουν «υπερβολικές ανισορροπίες» (Ελλάδα, Κύπρος και Ιταλία) και δέκα χώρες αντιμετωπίζουν «ανισορροπίες» (Βουλγαρία, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Κροατία, Ιρλανδία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία και Σουηδία).
Όπως σημειώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «η Ελλάδα, η οποία έχει ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο μετά την έξοδο από το πρόγραμμα στήριξης, έχει διαπιστωθεί ότι αντιμετωπίζει υπερβολικές ανισορροπίες».
Σύμφωνα με την έκθεση, τα προηγούμενα χρόνια σημειώθηκαν «σημαντικές βελτιώσεις» που αφορούν «την ανταγωνιστικότητα του κόστους, οι οποίες, όμως, πάγωσαν πρόσφατα λόγω της υποτονικής αύξησης της παραγωγικότητας».
«Ενώ το ύψος του δημόσιου χρέους παραμένει υψηλό, κατέχεται κυρίως από τους επίσημους πιστωτές και οι ανάγκες χρηματοδότησης θα είναι σχετικά χαμηλές για τουλάχιστον μια δεκαετία», αναφέρει η έκθεση, ενώ υπογραμμίζεται πως «ο ρυθμός μείωσης του χρέους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συνέχιση της επίτευξης των συμφωνηθέντων δημοσιονομικών στόχων και από την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων για τη δημιουργία βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης».
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι «υπερβολικές ανισορροπίες» της Ελλάδας «συνδέονται με το υψηλό δημόσιο χρέος, την αρνητική εξωτερική θέση, το υψηλό ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε ένα πλαίσιο υψηλής, αν και μειούμενης, ανεργίας και χαμηλής προοπτικής ανάπτυξης».
Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι «η Ελλάδα κατάφερε να βγει με επιτυχία από το πρόγραμμα στήριξης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας τον Αύγουστο του 2018, αφού προχώρησε σε σημαντικές βελτιώσεις τα τελευταία χρόνια», ωστόσο, «εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες ανισορροπίες, συμπεριλαμβανομένης μιας εξαιρετικά αρνητικής διεθνούς θέσης στον τομέα των καθαρών επενδύσεων η οποία εξακολουθεί να επιδεινώνεται εν μέσω μέτριας αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ και του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών που παραμένει αρνητικό».
Σε ό,τι αφορά τον χρηματοπιστωτικό τομέα, σημειώνεται πως είναι «ευάλωτος λόγω ενός πολύ μεγάλου αριθμού μη εξυπηρετούμενων δανείων και χαμηλής κερδοφορίας, παρεμποδίζοντας την πιστωτική επέκταση και την ανάκαμψη των επενδύσεων», ενώ προσθέτει πως «το ιδιωτικό χρέος μειώνεται και η ενεργός απομόχλευση συνεχίζεται».
Τέλος, η έκθεση της Επιτροπής επισημαίνει πως «πολλά μέτρα λήφθηκαν κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων χρηματοοικονομικής βοήθειας για την αντιμετώπιση πολλών από τις διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας» και καταλήγει αναφέροντας πως «εκτός από τη σταθεροποίηση των προηγούμενων μεταρρυθμίσεων και των προσπαθειών προσαρμογής, οι αρχές δεσμεύτηκαν να εξασφαλίσουν τη συνέχεια και την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες παρακολουθούνται στο πλαίσιο της ενισχυμένης επιτήρησης».
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Χωρίς παροχές δεν έχει ο ΣΥΡΙΖΑ τίποτα να ελπίζει ότι θα μπορούσε να μεταστρέψει το αρνητικό κλίμα μετά την εκχώρηση της Μακεδονίας και συνεπώς θα πιεστεί ο Α.Τσίπρας δεν έχει κανέναν λόγο να προχωρήσει σε πρόωρη προσφυγή στις κάλπες
Χωρίς «καλή» έκθεση από την Κομισιόν, φυσικά δεν γίνεται λόγος ούτε για έξοδο της Ελλάδας στις αγορές.
Εντός των επόμενων ημερών θα αποφασίσει ο πρωθυπουργός Α.Τσίπρας αν θα οδεύσει σε πρόωρες εθνικές εκλογές τον ερχόμενο Μάιο, ίσως και Απρίλιο, όπως του εισηγούνται οι περισσότεροι δημοσκόποι ή θα πάει σε εκλογές κανονικά στο τέλος της τετραετίας τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο, όπως επιζητούν τα περισσότερα στελέχη του κόμματος και μέλη του υπουργικού συμβουλίου.
Το διακύβευμα δεν είναι η νίκη, αλλά η διαχείριση του μεγέθους της ήττας.
Γνωρίζει ότι θα ηττηθεί, όποτε και αν γίνουν οι εκλογές, γνωρίζει ότι η διαφορά θα είναι μεγάλη (άνω των 4 μονάδων αναφέρουν αόριστα πηγές του Μαξίμου), θέλει να αποφύγει την συντριβή, όπως αυτή που υπέστη η ΝΔ στις εκλογές του 2009 και του 2015, η οποία συντριβή άλλαξε και τον πολιτικό χάρτη της χώρας, αλλά και την μοιρα της προς το χειρότερο.
Η προτροπή για άμεσες εκλογές έρχεται από την πλευρά των δημοσκόπων και πολιτικών αναλυτών του Μαξίμου:
Αν τις κάνει Απρίλιο ή έστω στις 12 Μαΐου, γλιτώνει από την δημιουργία προηγούμενου αρνητικού κλίματος, λόγω των αποτελεσμάτων στις αυτοδιοικητικές και κυρίως στις ευρωεκλογές, όπου η κάλπη είναι εθνική και δεν επιδέχεται κανενός είδους αμφισβητήσεις ως προς την ποιότητα των ποσοστών, που θα είναι συντριπτικά σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ (πάνω από 7 μονάδες).
Αν επιχειρήσει την 19η Μαΐου, θα πέσει επάνω στον πρώτο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών, με προφανή στόχο να κάνει πιο δύσκολη την ασφαλή εξαγωγή πολιτικών συμπερασμάτων και την εξουδετέρωση σημαντικού τμήματος του πολιτικού προσωπικού, αφού οι πολιτευτές και πολίτες θα τρέχουν γύρω από τέσσερις κάλπες (εθνικές, δημοτικές, περιφερειακές, τοπικά συμβούλια) και δεν θα είναι πολωμένοι στις εθνικές εκλογές.
Δεν θα πετύχει φυσικά τίποτα περισσότερο: Η ήττα είναι προδιαγεγραμμένη.
Ποια είναι τα μόνα βέβαια δεδομένα για τις εκλογές, όποτε και αν γίνουν:
1. Η ΝΔ θα είναι με διαφορά το πρώτο κόμμα
2. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι το δεύτερο κόμμα με τα ποσοστά του να υποχωρούν κατά 10-15 μονάδες από τις προηγούμενες εθνικές εκλογές, βασικά λόγω Σκοπιανού
3. Ο Λαϊκός Σύνδεσμος-Χρυσή Αυγή θα είναι καθαρά τρίτο κόμμα με μεγάλη διαφορά, είτε από το ΚΙΝΑΛ, είτε από το ΚΚΕ που θα πλασσαριστούν στην 4η-5η θέση
Τι μένει να αποδειχθεί και στην παρούσα φάση δεν έχει ξεκαθαρίσει:
1. Αν η ΝΔ πετύχει αυτοδυναμία
2. Αν ο Λαϊκός Σύνδεσμος-Χρυσή Αυγή πετύχει διψήφιο εκλογικό ποσοστό
3. Αν εισέλθει στην Βουλή έκτο ή και έβδομο κόμμα λαμβάνοντας το εκλογικό όριο του 3%. Αναφερόμαστε στην «Ελληνική Λύση» του Κ.Βελόπουλου και στην «Ενωση Κεντρώων» του Β.Λεβέντη.
Αξίζει να προσθέσουμε ότι η πίεση των πολιτών κατά των κυβερνητικών στελεχών και των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ όπως φαίνεται θα συνεχιστεί με αμείωτο ρυθμό τουλάχιστον μέχρι τις εκλογές. Πόσο θα αντέξει ο ΣΥΡΙΖΑ στην εικόνα τα στελέχη του να πηγαίνουν οπουδήποτε συνοδεία των ΜΑΤ; Απλά θα «σέρνεται» η κυβέρνηση. Δεν θα κυβερνάει αλλά θα έχει την εξουσία για 180-190 μέρες ακόμα
Με βάση την έκθεση της Κομισιόν, φαίνεται πως οι Ευρωπαίοι πήραν ότι χρειαζόντουσαν από τη νύν κυβέρνηση και γνωρίζουν ότι το «καντήλι» της τείνει να σβήσει οπότε χρειάζεται να έρθει η επόμενη... υπάρχουν άλλα ζητήματα που θα πρέπει να «λυθούν» σύντομα και ο νοών νοείτω...
loading...
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.