0
Η ώρα της αλήθειας για την αναβάθμιση των 85 μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας είναι στα τέλη του επόμενου μήνα. 


Η αμερικανική αντιπροσωπεία κατανόησε εύκολα ότι περίπτωση υπογραφής της αναθεωρημένης επιστολής προσφοράς και αποδοχής (LOA: Letter of Offer and Acceptance) σήμερα δεν υπήρχε, καθώς θα ήταν παράνομο με βάση τις θεσμοθετημένες διαδικασίες και συμφώνησε στην παράταση της ισχύος της μέχρι τις 31 Μαρτίου.

Κατά τα άλλα, η συνάντηση με τους υπεύθυνους της Γενικής Διεύθυνση Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών πήγε «μια χαρά». 

Οι δυο πλευρές οριστικοποίησαν το περιεχόμενο της LOA, με την ελληνική πλευρά να αντιλαμβάνεται ότι εάν δεν παραγγελθούν από την αρχή όλα τα απάρτια της αναβάθμισης, τότε δεν θα μπορέσουν να προκύψουν μέσω διαπραγμάτευσης καλύτερες τιμές από τους προμηθευτές ώστε να μειωθεί το συνολικό κόστος και να χωρέσει εντός των καθορισμένων ορίων.


Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι διαφορά στην τιμή υπάρχει ακόμα, αλλά μοναδικός τρόπος να χωρέσει το πρόγραμμα στον προϋπολογισμό του 1,1 δισεκατομμυρίου ευρώ είναι η υπογραφή της LOA και η εν συνεχεία διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές των απαρτίων, με «όπλο» τις μεγάλες ποσότητες, που θα εξασφαλίσουν μια εκτιμώμενη έκπτωση της τάξεως του 10-15% που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης χαμηλότερου κόστους και από το προαναφερθέν ποσό.
Η αισιοδοξία για την έκβαση της υπόθεσης είναι δεδομένη, καθώς σε όλες τις περιπτώσεις του παρελθόντος το κόστος του προγράμματος αποδείχθηκε σημαντικά χαμηλότερο από αυτό που αρχικώς είχε υπογραφτεί. Η Πολεμική Αεροπορία κατόρθωσε να διέλθει τα χρόνια της κρίσης αξιοποιώντας τα 250 εκατομμύρια ευρώ περίπου που παρότι είχαν εγκριθεί στο πλαίσιο της τελευταίας σύμβασης προμήθειας μαχητικών F-16, δεν δαπανήθηκαν…
Πλέον, αναμένεται να «περιφερθεί» η LOA στους αρμόδιους (σ.σ. υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ, αρμόδια Επιτελεία, Βουλή), των οποίων απαιτείται διαδικαστικά και ουσιαστικά η συναίνεση για να προχωρήσει το πρόγραμμα. Το θέμα είναι όμως και πολιτικό, όπως παραδοσιακά το αντιλαμβανόμαστε στην Ελλάδα, καθώς μονίμως συνδέονται τα εξοπλιστικά προγράμματα με την εξωτερική πολιτική.
Πρόκειται για μια προδήλως λανθασμένη στάση της ελληνικής πλευράς, αφού εάν κανείς συγκρίνει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και κάτι του προγράμματος αναβάθμισης των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας και των ίσως και άνω των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Τουρκίας, το αστείο του πράγματος καθίσταται αυταπόδεικτο.
Διευκρινιστικά αναφέρουμε ότι η αναφορά του προγράμματος της μιας χώρας σε ευρώ και της άλλης σε δολάρια γίνεται διότι στην Ελλάδα υπολογίζουμε σε ευρώ (παλαιότερα αντιμετωπίζαμε το θέμα σε δραχμές), όπως στην Τουρκία σε τουρκικές λίρες, αν και οι προμήθειες υπολογίζονται διεθνώς σε δολάρια.
Οι Αμερικανοί το θέλουν ευνοήτως για λόγους ακρίβειας των υπολογισμών τους και μείωσης του ρίσκου, ενώ οι πελάτες είναι υποχρεωμένοι να αναζητούν ευνοϊκή ισοτιμία ανάμεσα στο νόμισμά τους και το δολάριο, ενώ οι κεντρικές τράπεζες λαμβάνουν μέτρα προστασίας από βίαιες διακυμάνσεις των ισοτιμιών (hedging).
Το πιο ενδιαφέρον που προκύπτει το τελευταίο διάστημα είναι ένας σκεπτικισμός που διακρίνει κανείς και δυο «σχολές σκέψης» στο πλαίσιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Επιτελείων, η οποία είναι άγνωστο εάν θα οδηγήσει σε αναθεωρήσεις της τελευταίας στιγμής.
Η πρώτη σχολή σκέψης που έχει τους περισσότερους οπαδούς στο πλαίσιο του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), επιμένει ότι η ένταξη ενός αεροσκάφους με τις δυνατότητες των F-16V (Viper) θα έδινε πρωτόγνωρες δυνατότητες στον ελληνικό στόλο μαχητικών αεροσκαφών, ανοίγοντας νέους ορίζοντες.
Όπως υποστηρίζεται, τα F-16 θα διαθέτουν εξοπλισμό μαχητικού σχεδόν πέμπτης γενιάς (4.5 γενιάς συνηθίζεται να χαρακτηρίζονται) και λείπουν μόνο τα χαρακτηριστικά μειωμένης παρατηρησιμότητας (stealth) από την πλέον σύγχρονη γενιά αεροσκαφών.
Υπεραμύνονται δε της συμπερίληψης των πλέον προηγμένων μαχητικών F-16 στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού (F-16 Block 52 / 52+ / 52+ Advanced), με το επιχείρημα ότι ένα «τούρμπο» δεν θα έχει την ίδια επίπτωση σε ένα αυτοκίνητο των αρχών της δεκαετίας του ’90 με την ενσωμάτωσή του σε αυτοκίνητο πενταετίας – δεκαετίας.
Στον αντίποδα έχει σχηματιστεί μια δεύτερη σχολή σκέψης που χαρακτηρίζει το πρόγραμμα ακριβό για τα σημερινά δεδομένα της Πολεμικής Αεροπορίας εάν δεν συμπεριλάβει τα παλαιότερα μαχητικά F-16 Block 50 (σ.σ. τα 50άρια φέρουν κινητήρες General Electric και τα 52άρια κινητήρες Pratt & Whitney που υιοθετήθηκαν στις προμήθειες μετά την κρίση των Ιμίων).
Δείεχνει δε, ότι δεν θα ήταν αρνητική στο ενδεχόμενο ακόμα και συνολικής ακύρωσης του προγράμματος εκσυγχρονισμού ή συνολικής επανεξέτασής του, χωρίς να παραγνωρίζει την πολιτική διάσταση, για την οποία εμείς εκφέραμε άποψη.
Η ανταλλαγή επιχειρημάτων έχει σίγουρα ενδιαφέρον. Θα πρέπει ασφαλώς να διευθετηθεί μεταξύ πτεράρχων, οι οποίοι θα πρέπει ασφαλώς να απαντήσουν πως ακριβώς σκάφτονται εναλλακτικά να ενισχύσουν τον αεροπορικό στόλο και πόσο εφικτό – πιο οικονομικό είναι.
Μεταχειρισμένα μαχητικά; Από πού; Γαλλικά Mirage 2000-5 ενδεχομένως ή αυτά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ); Με πόσα χρήματα; Αμερικανικά F-15; Υπάρχει πρόταση ή είμαστε στις υποσχέσεις «κύκλων»; Πόσα χρήματα θα απαιτηθούν για τη δημιουργία και συντήρηση νέας υποδομής εξυπηρέτησης;
Απάντηση θα πρέπει να δοθεί και στο ερώτημα σε πόσο χρονικό διάστημα και με ποιο κόστος θα χρειαστεί δομική αναβάθμιση ο υπάρχων στόλος της Πολεμικής Αεροπορίας, ώστε να επεκταθεί ο επιχειρησιακός τους βίος για μερικές χιλιάδες ώρες πτήσης. Το θέμα της δομικής αναβάθμισης απαλείφτηκε από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που συζητάμε, λόγω κόστους.
Εν ολίγοις, ας κάνουμε όλοι υπομονή για έναν μήνα. Ας μην προτρέχουμε, αλλά ας εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στη λύση που θα είναι η πιο συμφέρουσα για την ελληνική αμυντική – αποτρεπτική ισχύ, καθώς οι καιροί είναι πονηροί…


Κυρίως όμως, κεφαλαιώδους σημασίας είναι να αρχίσουμε ως κράτος να συμπεριφερόμαστε υπεύθυνα και να πολεμήσουμε συντονισμένα την εξαιρετικά αρνητική εικόνα που έχει δυστυχώς η χώρα στο εξωτερικό και στους παραδοσιακούς της προμηθευτές. Οργάνωση χρειάζεται, αξιοπιστία, συντονισμός και καθαρά χέρια.

ΠΗΓΗ
loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top