0
Το ενδεχόμενο μιας πιθανής πώλησης αριθμού μαχητικών F-16 Block 30 (συνολικά 32) είναι μια δύσκολη εξίσωση για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία έχει πολλές παραμέτρους στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που διάγει η χώρα και κατά συνέπεια και οι Ένοπλες Δυνάμεις.


Μια παράμετρος είναι το πόσα αεροσκάφη θα πωληθούν και εάν θα αναπληρωθούν ή όχι και κατά πόσο θα αναβαθμιστούν ή όχι τα εναπομείναντα. Φυσικά υπάρχει και το σενάριο να πωληθούν όλα και να αναζητηθούν άλλου τύπου λύσεις αναπλήρωσης (π.χ μέσω leasing από τις ΗΠΑ) αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιβαρυνθεί η βουλγαρική οικονομία με το κόστος αγοράς – συντήρησης δύο μοιρών F-16.

Φυσικά η πώληση κάποιου αριθμού αεροσκαφών σε ένα συνολικό πακέτο που θα περιλαμβάνει συντήρηση και αναβαθμίσεις των αεροσκαφών που θα τις πραγματοποιήσει η ΕΑΒ, θα επιφέρει σημαντικό όφελος αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων που μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης του στόλου των ελληνικών F-16. Μια επίσης σημαντική παράμετρος είναι ότι η ΕΑΒ σε αυτή την περίπτωση, θα αναβαθμίσει τον ρόλο της σε επισκευαστικό hub για το γενικότερο στόλο των αεροσκαφών τύπου F-16 της Βαλκανικής χερσονήσου.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η εξίσωση έχει δύο βασικές παραμέτρους εκ των οποίων η μία είναι ότι η ραχοκοκαλιά της Τουρκικής Αεροπορίας αυτή την στιγμή μετρά περίπου 198 μαχητικά F-16C/D Block 40/50 (στο επίπεδο των 30 ελληνικών F-16 Block 52+ Adv.) ενώ διαθέτει επιπλέον και 36 μερικώς αναβαθμισμένα F-16C/D Block 30 (σύνολο 234 μαχητικα). Η δεύτερη είναι πόσα μαχητικά χρειάζεται η ελληνική πλευρά για να είναι μια ικανή δύναμη αποτροπής.

Είναι σαφές οτι εάν αποφασιστεί οποιαδήποτε απομείωση του στόλου των ελληνικών F-16(Block 30), θα πρέπει να προβλέπει μια ανάλογη προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών προκειμένου να συγκρατηθεί η ισορροπία δυνάμεων μεταξύ ΠΑ και ΤΗΚ.

Εξ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, το σενάριο απόκτησης ενός νέου τύπου (μέσω παραχώρησης από τα αποθέματα της αμερικανικής Αεροπορίας) υφίσταται ως πιθανή επίλογή αλλά οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει να συνυπολογίσει το πότε αυτά θα είναι διαθέσιμα για παραχώρηση και ποιό θα είναι κόστος δημιουργίας υποδομής ανταλλακτικών – υποστήριξης, συγκριτικά με το κόστος αναβάθμισης των Block 30.

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΤΩΝ BLOCK 30

Υπενθυμίζουμε οτι το σενάριο διερεύνησης πώλησης των Block 30 σε χώρες που βρίσκονται σε διαδικασία αναζήτησης νέου μαχητικού η ενίσχυσης υφιστάμενου στόλου (με προτεινόμενες την Βουλγαρία, τη Σλοβακία και την Ρουμανία) είχε ήδη εμφανιστεί από το 2016. Στόχος ήταν να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες  εφόσον υπάρξει αδυναμία εξεύρεσης κονδυλίων για την έναρξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16 της ΠΑ σε επίπεδο F-16V.

Στην περίπτωση αυτή, οι σχετικές πληροφορίες ανέφεραν οτι θα εξοικονομηθούν $ 400 εκ από τις εργασίες εκσυγχρονισμού. Σε αυτό το ποσόν θα πρέπει να συμπεριληφθεί ένα επιπρόσθετο κονδύλι που θα αποκτηθεί από την πώληση των Block 30 σε τρίτη χώρα, γεγονός που θα εξοικονομήσει περί τα 200 εκ (εάν το κόστος πώλησης είναι $9-11 εκ ανά αεροσκάφος).

Συνεπώς δύναται (σε εντελώς θεωρητικό επίπεδο) να εξοικονομηθεί ποσό της τάξεως των $ 600εκ, μέρος του οποίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την έναρξη χρηματοδότησης του προγράμματος εκσυγχρονισμού F-16V για τα PX II (Block 50), PX III (Block 52+) και PX IV (Block 52+ Advanced). Το κόστος του προγράμματος σε αυτή την περίπτωση θα έχει μειωθεί στα $ 1,4 δισ. από $ 2 δισ. που θα κοστίσει συνολικά ο εκσυγχρονισμός  για 155 μαχητικά F-16C/D της ΠΑ.

Επιπλέον εάν αποφασιστεί για καθαρά οικονομικούς λόγους ο εκσυγχρονισμός μονάχα των Block 50 και των Block 52+ σε επίπεδο F-16V (με τα Block 52+ Advanced να διατηρούνται ως έχουν) το κόστος του προγράμματος θα μειωθεί ακόμη περισσότερο κάτω από το $ 1 δισ.

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ

Από την άλλη δεν θα πρέπει να ξεχνάμε οτι με γνώμονα την επιχειρησιακή απόδοση απέναντι σε δεοδμένο επίπεδο απειλής, η επιδιωκόμενη Δομή Δυνάμεων της ΠΑ είναι σαφές οτι δεν μπορεί να είναι κατώτερη των 155 μαχητικών αεροσκαφών F-16.

Σαφώς η μοναδική ρεαλιστική απάντηση για την κάλυψη των απαιτήσεων αυτών μπορεί να προέλθει μόνο από τα εκσυγχρονισμένα μαχητικά F-16 σε επίπεδο Viper με ραντάρ AESA.

Ακόμη όμως και αν δεχτούμε (το προφανές) οτι δεν υπάρχουν τα χρήματα για το σύνολο των 155 μαχητικών, τα Block 30 σύμφωνα με κατηγορηματικές τοποθετήσεις ανώτατων επιτελών της ΠΑ, θα ήταν λάθος να πωληθούν σε τρίτες χώρες (και μάλιστα έναντι συμβολικού τιμήματος), εφόσον μπορούν να αναβαθμιστούν με απάρτια από τα Block 52+.

Θυμίζουμε οτι οι εργασίες αναβάθμισης των 32 Block 30 σε επίπεδο ικανότητας Block 52+ με απάρτια από τα PXIII θα τους δώσει τη δυνατότητα χρήσης όλης της γκάμας σύγχρονων πυρομαχικών και βλημάτων αέρος αέρος, καθιστώντας τα υπερ-πολύτιμο συμπλήρωμα των F-16V πάνω από το Αιγαίο. 

Τα μαχητικά αυτά  σήμερα έχουν κατά μέσο όρο 4500 ώρες πτήσης και επιδιώκεται με δομική αναβάθμιση να φτάσουν το όριο των 10.000 ωρών. Μπορούν λοιπόν να προσφέρουν πολλά ακόμη στην μαχητική ισχύ της ΠΑ, με δεδομένο οτι επιδιώκεται η πλέον συμφέρουσα και οικονομική λύση.

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top